- Heřmanův Městec
- BANKAI BRIGADE s.r.o.
Personální agenda – od strategie po operativu
V článku Strategické procesy řízení lidských zdrojů jsme probrali klíčové personální činnosti a metody personální práce.
Doporučujeme přečíst i článek věnovaný personálnímu outsourcingu, kde se dozvíte, jaké procesy můžete outsourcovat, jak vybrat kvalitního dodavatele nejen při náborech zaměstnanců.
Neodmyslitelnou součástí personálního oddělení je vedle business partneringu i příprava personální strategie, personální plánování, každodenní personální agenda až po vedení personální evidence. Jednotlivé části si probereme detailněji.
Zjistěte možnosti inzerce |
Personální strategie
Personální strategie společnosti musí být v souladu s celofiremní strategií, vizí a misí společnosti, a musí tyto doplňovat a podporovat.
Cílem personální strategie je vědět:
- Jaké pracovníky budete potřebovat, a jak je získáte;
- Do jaké míry je využíván potenciál stávajících zaměstnanců, jak je budete dále rozvíjet;
- Jaký bude program dalšího vzdělávání zaměstnanců;
- Zda je zvolený způsob řízení pracovního výkonu efektivní, případně jak se změní;
- Jak budete odměňovat zaměstnance, jaká bude struktura benefitů, bonusů;
- A další klíčové oblasti pro vaši společnost.
Nedílnou součástí personální strategie je plán, jak a kdy se uvedené cíle naplní.
Pod pojmem personální strategie si můžete představit dlouhodobé plánování a rozvoj veškerých personálních procesů a programů, které se týkají zaměstnanců společnosti.
A to od jejich:
- Výběru, náboru;
- Onboardingu;
- Hodnocení;
- Vzdělávání, rozvoje a školení zaměstnanců;
- Až po personální administrativu, kam můžeme zařadit tvorbu interních směrnic, evidenci a zpracování docházky, vedení mzdové agendy;
- A mnoho dalšího, co se týká nejen životního cyklu zaměstnance.
Vedení personální agendy
Pokud má společnost dobře fungovat, nelze v žádném případě podceňovat plnění povinností zaměstnavatele v každodenním vedení personální agendy, a to od uzavření pracovněprávního vztahu až po jeho skončení. Nedílnou součástí personální práce je i personální evidence, vedení osobní složky zaměstnance v papírové podobě, a to v nejaktuálnější možné podobě.
Mezi hlavní aktivity patří (nejedná se o kompletní výčet):
- Splnění informační povinnosti zaměstnavatele před vznikem pracovního poměru zaměstnance podle § 31 zákoníku práce;
- Sběr osobních dat nového zaměstnance (například formou osobního dotazníku);
- Příprava, evidence a aktualizace pracovně-právních dokumentů;
- Příprava, evidence a aktualizace dokumentů týkajících se odměňování;
- Pracovně-lékařské prohlídky a jejich evidence, periodicita;
- Seznámení zaměstnanců se směrnicemi;
- Povinná školení zaměstnanců;
- Zařazení zaměstnanců do organizační struktury společnosti;
- Evidence pracovní doby, související kontrola, podklady pro mzdy;
- Hodnocení zaměstnanců;
- Příprava dokumentů k ukončení pracovního poměru zaměstnance.
Je toho opravdu hodně. Velkou část práce vám usnadní správně vybraný personální systém.
Můžete se setkat s přístupem, že příručka pro personální a platovou agendu stažená z internetu bude ve vaší společnosti fungovat. Dlouhodobě udržitelný přístup je ten, že se budete inspirovat a veškeré kroky stanovené ve vaší personální strategii ušijete na míru vaší společnosti. Jen tak bude personální vedení společnosti úspěšné a bude partnerem pro nejvyšší vedení vaší společnosti.
Publikováno 21. prosince 2022